Nekonečná konečná
Terminus je poněkud mystická hra se třemi náročnými rolemi, a jako taková stojí a padá s herci. V Celetné jsou všechny tři výkony hodně silné, ale z především z toho, co předvádí Ladislav Hampl, se tají dech. To nejisté neviňátko, které by člověk na začátku nejradši poslal domů k mamince, aby se mu něco nestalo, je totiž… ne, nebudu prozrazovat. Jděte se podívat.
Zpočátku máte dojem, že to celé je vtip. Na scéně se postupně objeví tři postavy: dívka, žena a muž. Nehrají spolu; vedou oddělené monology o svém životě. Současném a drsném. A ve verších. Ve verších?! No dobře, dobře, říkáte si. To je prostě takový úvod, za chvíli začnou mluvit normálně.
Nezačnou. Hra je důsledně ve verších celá. Nejsou to vznešené verše – nad některými výrazy, které se v nich objeví, by si klasikové zacpávali uši. Mnohem víc společného to má s rapem. Je tu sex, je tu velmi explicitní násilí. A přece… a přece…
Ženské postavy vstupují do hry s úmyslem vyvléknout se ze života, který je neuspokojuje, najít něco víc, vyléčit se z utrpěných i zasazených ran. V případě dívky je cílem láska; jenže láska může mít mnoho podob, a to i velmi nečekaných. Žena se zase vrhá na pomoc oběti násilí s odhodláním křižáckého rytíře; zašla by ale tak daleko, kdyby ji nehnaly výčitky svědomí? Muž naopak hraje svou úlohu cílevědomě. Seladon předměstských diskoték se slabostí pro cukrátka ví velmi dobře, co chce a jak to získat – nedělá to ostatně poprvé. Právě jemu je ale osud v patách nejblíž a nejkonkrétněji.
Jak ti tři vyprávějí své subjektivní příběhy o lásce, o osamělosti, o touhách, o nedorozuměních, o strachu, strhuje všechny pořád víc proud událostí, ze kterého se nedokážou vymanit, ani kdyby sebevíc chtěli – a oni navíc ani nechtějí, protože nevědí (nebo většinou nevědí), kam je žene. Ostatně takový Oidipus, když hledal příčinu thébských katastrof, taky netušil, jak to dopadne.
Zřetelným symbolem toho je velký kolotoč – jakési kolo osudu –, dominující jinak skoro prázdnému jevišti. Občas si ho postavy pohánějí samy, občas někdo jiný, ale jeho nutkavý pohyb v podstatě ovlivnit nemohou. A najednou verše v textu začnou dávat docela jiný smysl, protože to, co se na jevišti odehrává, má překvapivě hodně společného s antickou tragédií. Ty tři lidi žene osud nesmlouvavěji než Erínye a ani jeden z nich nemůže ze svého kruhu vystoupit, jen se s každou další otáčkou vracejí na stejné místo, víc a víc se blíží k nevyhnutelné závěrečné srážce. A tenhle dojem ještě zesílí, když se do textu začínají připlétat démoni, andělé a nadpřirozené události, jejichž působením se zdánlivě oddělené nitky osudů stále víc blíží k sobě, na místo, kde se protnou, přetrhnou… a zase navážou?
Představení končí něčím mezi katastrofou a katarzí. A divák má chuť ještě chvíli zůstat sedět, aby si to v hlavě pozobracel a přebral, a když se zvedne, odchází s myšlenkou, která by jazykem hry mohla znít přibližně takto: Kurva drát, to bylo dobrý divadlo.
Mark O’Rowe: Terminus, Divadlo v Celetné. Překlad Ester Žantovská, režie Marek Němec, scéna Lukáš Kuchinka, kostýmy Jana Jurčová. Hrají: Alena Doláková/Martina Prášilová, Barbara Lukešová, Ladislav Hampl. Psáno z reprízy 22. dubna 2014
Veronika Volhejnová
Bez zákona, bez morálky
Je dnes vhodná doba hrát Dona Juana? A pokud ano, jak a o čem? Režisér Michal Lang v Divadle pod Palmovkou na tuhle otázku odpovídá poměrně jednoznačně: o všech drzých a bezohledných Juanech, kterých je kolem nás víc než dost.
Veronika Volhejnová
Gala(ntní) Mozart
Do pražského Kongresového centra se na vážnou hudbu moc nechodí. I když – vážnou: on ten Mozart není tak úplně seriózní, ani když jde o dílo žánru "opera seria". A neztratí se ani v tom velikém neosobním sále.
Veronika Volhejnová
Dva živly na jednom pódiu
Kdyby se charisma dalo zavřít do plechovky a prodávat, mohl si na včerejším koncertu Cecilie Bartoli a Rolanda Villazóna v pražském Obecním domě někdo nadělat pěkné jmění.
Veronika Volhejnová
Opravdu Mrtvý dům
Uvedení poslední Janáčkovy opery Z mrtvého domu je od Národního divadla rozhodně dramaturgicky správný počin. Jestli ale současná inscenace Janáčkovi u publika pomůže nebo spíš ublíží, je otázka.
Veronika Volhejnová
Audience u královny Ivy I.
Dějiny od války po současnost v kostce, tak by se dala shrnout divadelní hra Audience u královny. Britská královna Alžběta II. v ní přijímá každý týden své ministerské předsedy, aby ji informovali o vývoji politické situace – což je na první pohled téma, které nemůže publiku mimo Británii nic říct. Až na ta nejslavnější jména (jako je třeba Margaret Thatcherová) český divák patrně britské premiéry znát nebude. Ale ono na tom překvapivě tak moc nezáleží, a největší zásluhu o to nemá autor.
Veronika Volhejnová
Tragikomedie nikoli odjinud
Ve dvaceti letech mají ideály. V padesáti si namlouvají, že se svým ideálům nezpronevěřili. V osmdesáti už dávno zapomněli, že kdy nějaké ideály měli. Až potud nic nového pod sluncem. Jenže... jeden z nich je Odjinud.
Veronika Volhejnová
Amadeus v zoo
Program nové inscenace Kouzelné flétny ve Stavovském divadle v Praze uvádí alternativní název představení: Flétna od Boha. Zapomíná už ovšem dodat, že Bůh, jemuž je tu vše dovoleno, se jmenuje Vladimír Morávek. Povoláním režisér.
Veronika Volhejnová
Láska a beznaděj na Krymu
Hra Slawomira Mrožka Láska na Krymu nahradila v divadle na Vinohradech jiný původně plánovaný titul – ve světle nedávných mezinárodněpolitických událostí je celkem jasné proč.
Veronika Volhejnová
Mnoho povyku – rozdílem třídy pro Dlouhou
Letošní Letní shakespearovské slavnosti mají na repertoáru dva tituly, které jsou v průběhu roku k vidění v pražských kamenných divadlech. Jedním z nich je i novinka Mnoho povyku pro nic, kterou na Hradě režíroval Jiří Menzel. Stejná hra měla na jaře premiéru v Divadle v Dlouhé v režii Hany Burešové.
Veronika Volhejnová
Hurikán Rolando aneb Mí Pražané mi rozumějí
Rolando Villazón jezdí do Prahy s chutí – jak sám říká, už kvůli českému pivu. Kde by tedy měl zahájit své mozartovské turné než v Praze, ve městě, kde měli Wolfganga Amadea odjakživa rádi – a Rolanda také, jak o tom svědčil bouřlivý potlesk na přivítanou.
Veronika Volhejnová
Kabaret Tartuffe
S klasikou je to těžké. Někdy si ji musíte povinně odtrpět, jindy se jí smějete; nejčastěji nejdřív jedno a pak to druhé. Režisér Jan Nebeský to nejspíš zažil; možná proto usnadnil divákům práci a klasice se tak trochu vysmál rovnou. A vida – trpění se nekonalo.
Veronika Volhejnová
Mokré kouzlo letních scén
Miluju letní scény. Denní vedro pomalu vychládá, obloha se stmívá a na jevišti ožívá kouzelný svět... Pro mě ideální představa letního večera. Jenže počasí má na to občas jiný názor – a pak někdy vznikají ty nejkrásnější, protože neopakovatelné zážitky.
Veronika Volhejnová
Dobře řvals, lve
Sen noci svatojanské, premiéra letošních Letních shakespearovských slavností, staví na kontrastu světa lidí a světa duchů, na kontrastu reality a surreálna. Samozřejmě, tak to Shakespeare přece napsal. Jenže... co je vlastně skutečnost?
Veronika Volhejnová
Dvě vdovy překvapivě bez překvapení
Režisér Jiří Nekvasil a scénograf Daniel Dvořák patrně usoudili, že když Národní divadlo v Praze není už jejich domovskou scénou, mohou si dovolit neohromovat měšťáka a vytvořit inscenaci, na kterou se s chutí podívá i běžný návštěvník.
Veronika Volhejnová
Očima diváka - aneb proč tenhle blog
Jsou divadla, do kterých se chodí (pak jistě hrají kýče). Jsou divadla, do kterých se nechodí (pak k nim patrně diváci nedorostli). Jsou divadla, na která se stojí fronty, a jsou divadla, která by bez štědrých grantů dávno zanikla (a když to hrozí, strhne se velký křik napříč divadelně-kritickým zástupem). Navíc se v průběhu doby tyto množiny navzájem nekontrolovaně prolínají. A pak se v tom vyznej...
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 377x