Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opravdu Mrtvý dům

Uvedení poslední Janáčkovy opery Z mrtvého domu je od Národního divadla  rozhodně dramaturgicky správný počin. Jestli ale současná inscenace Janáčkovi u publika pomůže nebo spíš ublíží, je otázka.

Chovám dost značnou nedůvěru k činoherním režisérům, kteří režírují opery. Mám dojem, že jen vzácné výjimky mezi nimi rozumějí i hudbě a mají ji aspoň trochu v úctě. Když jsem se tedy dozvěděla, že nový šéf činohry Národního divadla bude právě v tom Národním divadle inscenovat Janáčka, hleděla jsem na to už od začátku trochu s obavami. 

V prvních dvou jednáních  jsem si ale říkala, že jsem Danielu Špinarovi křivdila. Ano,  sibiřský lágr nahradil vybydlený secesní salon a vězni vypadají spíš jako squateři. Ano, orel se zlomeným křídlem, u Janáčka velmi silný symbol, se změnil v rozbité koncertní křídlo a tím se stal jen  bezvýznamnou dekorací. Ano, skutečně nechápu, proč se hned v jedné z prvních scén vztah  politického vězně šlechtice Gorjančikova  s mladíčkem Aljejou prezentuje jako milostný – já ho chápu spíš tak, že Gorjančikov hledá mezi hrubou a sprostou chátrou (jinak totiž člověku jeho společenské vrstvy vězni ani připadat nemohou) aspoň náznak něčeho čistšího a dosud nezkaženého.  Ano, některé scény jsou dost vulgární – ale budiž, jsme ve vězení, což je prostředí drsné a patří k němu i drsný humor, ačkoli mi není moc jasné, proč obcování, které vězni předstírají po většinu „divadla na divadle“  ve druhém jednání, musí být zrovna homosexuální. Předpokládám, že to je v zařízení tohoto druhu podstatně dostupnější než sex se ženou, po kterém přítomní – z valné většiny heterosexuálové, jak dokládají jejich příběhy – nepochybně touží víc. Bylo by tedy logické, aby se i jejich fantazie ztělesněné v  divadelních výstupech ubíraly tímto směrem. Ale jinak jsou jednotlivé scény, připomínající v libretu spíš kaleidoskop, působivě vystavěné a rozhodně zaujmou. Celkem vzato mě tedy Daniel Špinar v první půli představení příjemně překvapil, byť jsem s jeho výkladem nesouhlasila.

O to větší šok nastal v polovině druhé. Vypadalo to, jako by Špinar věnoval tolik času  cizelování sexuálních hrátek v prvních dvou jednáních, že mu na to třetí už nezbyl čas, a tak si vypomohl stylizovaným koncertním provedením, a aby to tolik nebilo do očí,  ospravedlnil ho přehlídkou jednajících osob ve fracích na samém počátku přestavení, která až tady získala jakous takous souvislost s dějem. Nejen že je to absurdní nápad (krom Gorjančikova  ostatní nejspíš nikdy frak ani neviděli, natož aby ho měli na sobě, takže i kdybychom to celé brali jako jakési delirium nemocných vězňů, sotva by jejich vidiny vypadaly takhle), ale navíc to velmi nešťastně znepřehledňuje děj. Že se třetí jednání odehrává ve vězeňské nemocnici, to by člověk bez přečtení libreta nepochopil – scéna představuje prázdný secesní sál s klavírem uprostřed. Dramatický účinek smrti Luky Kuzmiče se úplně ztrácí, protože se prostě nepozná, že umřel. Silnému, i když kontroverznímu účinku prvních dvou jednání to třetí hodně škodí, protože opera přichází o pointu. Nakonec ani ten orel nemůže dostat volnost, protože žádný orel prostě není:  klavír stoupající do provaziště je pořád jen klavír stoupající do provaziště, a kdybych ho už měla nějak symbolicky vyložit, napadne mě spíš zostření trestu –  odejmutí klavíru –,  nikoli osvobození. Korunu všemu nasazuje závěrečná scéna Gorjančikovova propuštění. Velitel věznice se mu přichází omluvit v podobě absurdně zmalovaného klauna, čímž zpochybňuje celé jeho věznění, celý základní konflikt nesvobody se svobodou; nebyl to všechno nakonec jen drsný vtip?

Ještě něco málo k obsazení. Štefana Margitu jsem už delší dobu neslyšela a  bylo to příjemné nové setkání – role Luky Kuzmiče mu vysloveně sedne. Věčná škoda jen, že ho v psychologicky nejsilnější partii role (což podle mého názoru není chvíle, kdy se chlubí svou rebelií proti  správci věznice, ale jeho smrt ve třetím jednání, kdy ho mstivá náhoda donutí  znovu si vzpomenout na ženu, které krutě ublížil) režie degradovala do postavení loutky. A veškerá duševní hnutí, která se snad v té chvíli mohl pokusit vyjádřit, se míjela účinkem, protože celé divadlo mělo oči jen pro (jakkoli skvělý a citově drásavý) taneční výstup Jany Vrána, jednoznačně dominující celému závěrečnému jednání. Ofrakovaní vězni jako by jí dělali jenom křoví.

Za velký hudební omyl považuji  změnu sopránové role Aljeji na tenor a dost se divím, že se proti tomu dirigent Robert Jindra nepostavil. Chvílemi jsem si říkala – komu to propána dali zpívat Aljeju, vždyť ho vůbec není slyšet! Potom jsem se ale Michalu Bragagnolovi v duchu omluvila, protože mi došlo, že Aljeja je původně role kalhotková – soprán by ve stejném hudebním kontextu prostě z podstaty věci zněl  mnohem lépe.

Myšlenka, kterou mi sugerovalo Špinarovo pojetí Mrtvého domu, by se dala shrnout asi takhle: nejzávažnější problém dnešního světa spočívá v tom, že být gay není, dokonce ani v tolerantním uměleckém prostředí (proto snad ty fraky a dirigentská hůlka), ještě zcela normální a pokud možno preferovaná orientace. Ano, kdyby tohle skutečně byla ta jediná svoboda, která se ještě omezuje, budu první, kdo Špinarovi zatleská – jenže ona není. Podstatně závažnějších ohrožení je víc než dost, stačí otevřít noviny. Janáčkova opera vypovídá o útlaku a nesvobodě, kterým se lze vzepřít jen tehdy, když si člověk zachová svobodu vnitřní. Daniel Špinar ji svým výkladem bohužel zredukoval na bagatelu.

 

Leoš Janáček: Z mrtvého domu. Národní divadlo Praha. Režie Daniel Špinar. Dirigent Robert Jindra. Scéna Lucie Škandlíková. Kostýmy Iva Němcová. Sbormistři: Martin Buchta, Miriam Němcová. Osoby a obsazení: Gorjančikov: František Zahradníček, Aljeja: Michal Bragagnolo, Luka Kuzmič: Štefan Margita, Skuratov: Josef Moravec, Šiškov: Pavol Remenár, Šapkin: Ondrej Šaling, Placmajor: Jevhen Šokalo, Akulka (tanečnice): Jana Vrána a další. Premiéra 14. a 16. května 2015, psáno z reprízy 22. května.

Autor: Veronika Volhejnová | středa 10.6.2015 8:52 | karma článku: 8,55 | přečteno: 294x
  • Další články autora

Veronika Volhejnová

Bez zákona, bez morálky

Je dnes vhodná doba hrát Dona Juana? A pokud ano, jak a o čem? Režisér Michal Lang v Divadle pod Palmovkou na tuhle otázku odpovídá poměrně jednoznačně: o všech drzých a bezohledných Juanech, kterých je kolem nás víc než dost.

22.10.2016 v 0:25 | Karma: 13,00 | Přečteno: 406x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Gala(ntní) Mozart

Do pražského Kongresového centra se na vážnou hudbu moc nechodí. I když – vážnou: on ten Mozart není tak úplně seriózní, ani když jde o dílo žánru "opera seria". A neztratí se ani v tom velikém neosobním sále.

12.12.2015 v 11:22 | Karma: 4,90 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Dva živly na jednom pódiu

Kdyby se charisma dalo zavřít do plechovky a prodávat, mohl si na včerejším koncertu Cecilie Bartoli a Rolanda Villazóna v pražském Obecním domě někdo nadělat pěkné jmění.

7.12.2015 v 9:53 | Karma: 5,87 | Přečteno: 200x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Audience u královny Ivy I.

Dějiny od války po současnost v kostce, tak by se dala shrnout divadelní hra Audience u královny. Britská královna Alžběta II. v ní přijímá každý týden své ministerské předsedy, aby ji informovali o vývoji politické situace – což je na první pohled téma, které nemůže publiku mimo Británii nic říct. Až na ta nejslavnější jména (jako je třeba Margaret Thatcherová) český divák patrně britské premiéry znát nebude. Ale ono na tom překvapivě tak moc nezáleží, a největší zásluhu o to nemá autor.

9.4.2015 v 8:55 | Karma: 6,88 | Přečteno: 244x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Tragikomedie nikoli odjinud

Ve dvaceti letech mají ideály. V padesáti si namlouvají, že se svým ideálům nezpronevěřili. V osmdesáti už dávno zapomněli, že kdy nějaké ideály měli. Až potud nic nového pod sluncem. Jenže... jeden z nich je Odjinud.

25.3.2015 v 17:22 | Karma: 9,93 | Přečteno: 734x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Amadeus v zoo

Program nové inscenace Kouzelné flétny ve Stavovském divadle v Praze uvádí alternativní název představení: Flétna od Boha. Zapomíná už ovšem dodat, že  Bůh, jemuž je tu vše dovoleno, se jmenuje Vladimír Morávek. Povoláním režisér.

10.2.2015 v 10:04 | Karma: 6,81 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Láska a beznaděj na Krymu

Hra Slawomira Mrožka Láska na Krymu nahradila v divadle na Vinohradech jiný původně plánovaný titul – ve světle nedávných mezinárodněpolitických událostí je celkem jasné proč. 

21.12.2014 v 19:57 | Karma: 10,77 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Nekonečná konečná

Hru Marka Rowea Terminus jsem v Divadle v Celetné viděla už na jaře. Dlouho mi ale trvalo, než jsem si ji v hlavě srovnala natolik, abych o ní byla schopná napsat něco víc než: Je to šílené, je to úlet... je to vynikající.

7.9.2014 v 17:50 | Karma: 5,11 | Přečteno: 212x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Mnoho povyku – rozdílem třídy pro Dlouhou

Letošní Letní shakespearovské slavnosti mají na repertoáru dva tituly, které jsou v průběhu roku k vidění v pražských kamenných divadlech. Jedním z nich je i novinka Mnoho povyku pro nic, kterou na Hradě režíroval Jiří Menzel. Stejná hra měla na jaře premiéru v Divadle v Dlouhé v režii Hany Burešové.

23.8.2014 v 11:40 | Karma: 5,95 | Přečteno: 319x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Hurikán Rolando aneb Mí Pražané mi rozumějí

Rolando Villazón jezdí do Prahy s chutí – jak sám říká, už kvůli českému pivu. Kde by tedy měl zahájit své mozartovské turné než v Praze, ve městě, kde měli Wolfganga Amadea odjakživa rádi – a Rolanda také, jak o tom svědčil bouřlivý potlesk na přivítanou.

29.3.2014 v 14:47 | Karma: 7,94 | Přečteno: 336x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Kabaret Tartuffe

S klasikou je to těžké. Někdy si ji musíte povinně odtrpět, jindy se jí smějete; nejčastěji nejdřív jedno a pak to druhé. Režisér Jan Nebeský to nejspíš zažil; možná proto usnadnil divákům práci a klasice se tak trochu vysmál rovnou. A vida – trpění se nekonalo.

1.3.2014 v 15:14 | Karma: 7,81 | Přečteno: 290x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Mokré kouzlo letních scén

Miluju letní scény. Denní vedro pomalu vychládá, obloha se stmívá a na jevišti ožívá kouzelný svět... Pro mě ideální představa letního večera. Jenže počasí má na to občas jiný názor – a pak někdy vznikají ty nejkrásnější, protože neopakovatelné zážitky.

11.8.2013 v 16:27 | Karma: 7,65 | Přečteno: 249x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Dobře řvals, lve

Sen noci svatojanské, premiéra letošních Letních shakespearovských slavností, staví na kontrastu světa lidí a světa duchů, na kontrastu reality a surreálna. Samozřejmě, tak to Shakespeare přece napsal. Jenže... co je vlastně skutečnost?

4.7.2013 v 12:07 | Karma: 9,17 | Přečteno: 672x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Dvě vdovy překvapivě bez překvapení

Režisér Jiří Nekvasil a scénograf Daniel Dvořák patrně usoudili, že když Národní divadlo v Praze není už jejich domovskou scénou, mohou si dovolit neohromovat měšťáka a vytvořit inscenaci, na kterou se s chutí podívá i běžný návštěvník.

3.7.2013 v 0:00 | Karma: 6,42 | Přečteno: 343x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Očima diváka - aneb proč tenhle blog

Jsou divadla, do kterých se chodí (pak jistě hrají kýče). Jsou divadla, do kterých se nechodí (pak k nim patrně diváci nedorostli). Jsou divadla, na která se stojí fronty, a jsou divadla, která by bez štědrých grantů dávno zanikla (a když to hrozí, strhne se velký křik napříč divadelně-kritickým zástupem). Navíc se v průběhu doby tyto množiny navzájem nekontrolovaně prolínají. A pak se v tom vyznej...

1.7.2013 v 21:33 | Karma: 10,15 | Přečteno: 259x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 377x
Překladatelka, máma tří dorůstajících dětí a sveřepá milovnice divadla.

Seznam rubrik