Kabaret Tartuffe
Přiznávám bez mučení, že jsem na Tartuffa do Stavovského divadla šla se smíšenými pocity. Patřím totiž k těm, kterým se minulá Nebeského inscenace v Národním divadle, inovovaný Král Lear, hodně nelíbila. Tentokrát jsem ale připsala režisérovi předem bod k dobru za to, že neponechal původní název – z Tartuffa udělal Tartuffa Impromptu a tudíž diváky od začátku varoval, že můžou čekat cokoli.
Nebeský za vydatné spolupráce skladatele a jazzmana Milana Svobody změnil Tartuffa v bláznivý kabaret, kde se z Molièrových textů stávají šansony a z akcí taneční čísla (nebo komické skeče, jak kdy), kde kostýmy jsou skutečně kostýmy a vztahují se mnohem spíš k osobám než k jakémukoli přesněji určitelnému místu a době, a kde představení místo morálního poučení zakončuje taneční finále naznačující, že lidé jsou nepoučitelní a budou do omrzení opakovat stejné chyby.
Když Molière Tartuffa napsal, silně tím popudil katolickou církev, která si vymohla zákaz veřejného provozování hry. Nebýt ochranné ruky krále Ludvíka XIV., byl by Molière tehdy nejspíš exkomunikován. Dnes už narážky na církev vadí málokomu, bylo tedy třeba najít jiný zdroj pohoršení: na scéně se ostošest kouří, pije, fetuje a provozuje kopulace bez ohledu na pohlaví. A místo benevolentního královského zásahu nechává režisér uprostřed nejexplicitnější sexuální scény herce vypadnout z role a postěžovat si, co všechno musejí pro své povolání vydržet.
Samostatnou kapitolou jsou kostýmy, bohatě obměňované a herecky využívané. Vážený domácí pán Orgon (David Prachař) přichází na scénu v perfektně padnoucím obleku – a hned si ho za Tartuffovy asistence začne svlékat. Povedená metafora pro jeho postupnou přeměnu v smutného klauna v paruce a s dámskou spodničkou na krku, který pozdě poznává, jak se dal napálit; už tady, na samém začátku, má za sebou první kroky svého sestupu.
Jeho syn Damis (Filip Rajmont) je vzteklý cholerik, který skoro všechny své repliky doslova řve, čímž ze sebe úspěšně dělá šaška… a časem se šaškem (pomocí postupně doplňovaného kostýmu) skutečně stává.
Zato Orgonova matka (Jaromíra Mílová) na sobě má pánský oblek (i s cylindrem) a po chudince stařence také není v jejím projevu ani památky – to ona v téhle slabošské rodině nosí kalhoty a nejraději by všechny svou hůlkou sešvihala na jednu hromadu. Přesto – nebo právě proto – ani ona Tartuffa neprokoukne; je totiž hrubě pohoršená stylem života, který její potomstvo vede (nebo možná ještě spíš tím, že si z ní nikdo nic nedělá), a tak jí Tartuffova pokrytecká kritika padne do noty.
A pak je tu ovšem Tartuffe (Karel Dobrý) sám. Pohybuje se po scéně v pracovním overalu s obrovským nápisem „TARTUFFE“ na zádech – směs skromňoučké pokory a velikášství v jednom. Když v úvodu motorovou pilou pokácí kus kulisy, je to symbol velice podobný Orgonovu svlékání – jen viděný z té druhé strany.
Tartuffe toho vlastně v inscenaci moc nenamluví, o to je ale všudypřítomnější. Doslova obdivuhodná je řeč jeho těla. Dolézá, hrbí se, lokajsky se podbízí, napodobuje Orgona pohyb za pohybem. „Užitečně“ pobíhá po domě s nářadím, tu něco přivrtá, tam přitáhne – a pod tou záminkou vyslechne všechno, co potřebuje. Hystericky přehrává tragického, neprávem obviněného světce. A když se otevřeně vysmívá přelstěné rodině, protahuje se jako kočka na slunci, bez nejmenších výčitek, bohorovně přesvědčený o svém vítězství.
Jan Nebeský svou inscenací ukázal, proč je Tartuffe jako typ nesmrtelný. Se svým oportunismem, vypočítavostí a histriónstvím, se svou schopností říkat to, co se právě žádá, by v dnešní době neměl zapotřebí podlézat žádnému Orgonovi. Mnohem spíš by se obratně vyšplhal do nějaké vysoké volené funkce.
Molière: Tartuffe Impromptu!, Národní divadlo Praha. Scénář, režie, výprava Jan Nebeský, překlad Vladimír Mikeš, hudba Milan Svoboda. Hrají: Tartuffe - Karel Dobrý, Orgon - David Prachař, Elmíra - Kateřina Winterová, Dorina - Lucie Žáčková, Damis - Filip Rajmont, Mariana - Jana Janěková ml., Valér - Radúz Mácha, Kleantes - Petr Motloch, paní Pernellová - Jaromíra Mílová, pan Loyal - Václav Postránecký, Filipka - Eliška Mesfin Boušková. Premiéra 28. 2. 2014 ve Stavovském divadle.
Veronika Volhejnová
Bez zákona, bez morálky
Je dnes vhodná doba hrát Dona Juana? A pokud ano, jak a o čem? Režisér Michal Lang v Divadle pod Palmovkou na tuhle otázku odpovídá poměrně jednoznačně: o všech drzých a bezohledných Juanech, kterých je kolem nás víc než dost.
Veronika Volhejnová
Gala(ntní) Mozart
Do pražského Kongresového centra se na vážnou hudbu moc nechodí. I když – vážnou: on ten Mozart není tak úplně seriózní, ani když jde o dílo žánru "opera seria". A neztratí se ani v tom velikém neosobním sále.
Veronika Volhejnová
Dva živly na jednom pódiu
Kdyby se charisma dalo zavřít do plechovky a prodávat, mohl si na včerejším koncertu Cecilie Bartoli a Rolanda Villazóna v pražském Obecním domě někdo nadělat pěkné jmění.
Veronika Volhejnová
Opravdu Mrtvý dům
Uvedení poslední Janáčkovy opery Z mrtvého domu je od Národního divadla rozhodně dramaturgicky správný počin. Jestli ale současná inscenace Janáčkovi u publika pomůže nebo spíš ublíží, je otázka.
Veronika Volhejnová
Audience u královny Ivy I.
Dějiny od války po současnost v kostce, tak by se dala shrnout divadelní hra Audience u královny. Britská královna Alžběta II. v ní přijímá každý týden své ministerské předsedy, aby ji informovali o vývoji politické situace – což je na první pohled téma, které nemůže publiku mimo Británii nic říct. Až na ta nejslavnější jména (jako je třeba Margaret Thatcherová) český divák patrně britské premiéry znát nebude. Ale ono na tom překvapivě tak moc nezáleží, a největší zásluhu o to nemá autor.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Z šéfa zahraničního výboru ministrem pro vědu? TOP 09 vybírá ministra
TOP 09 pokračuje v hledání ministra pro vědu, výzkum a inovace. Předsednictvo strany se má zabývat...
Vláda má jednat o pomoci ovocnářům, jimž způsobily mrazy milionové škody
Vláda má v úterý jednat o pomoci ovocnářům, kterým zničily úrodu jarní mrazy. Program na řešení...
Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli
Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...
Prodej byt 2 + 1, 60m2, Opava, Opava (nečleněná část města), Předměstí
Zacpalova, Opava - Předměstí
2 679 000 Kč
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 377x