Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Láska a beznaděj na Krymu

Hra Slawomira Mrožka Láska na Krymu nahradila v divadle na Vinohradech jiný původně plánovaný titul – ve světle nedávných mezinárodněpolitických událostí je celkem jasné proč. 

Nejde o politickou agitku a některé herecké výkony jsou skutečně silné nebo přinejmenším zajímavé, přesto ale ve mně představení vzbudilo značné rozpaky.

První jednání hodně (a záměrně) upomíná na Čechova, a to včetně bílých dobových kostýmů. Nejde jen o přímé narážky na Tři sestry (které konečně odjíždějí do Moskvy, což znamená, že řád věcí se vyšinul a „něco“ se stane), Višňový sad či Strýčka Váňu,  konstruované tak, že zasvěcenější divák se může spokojeně uchichtnout hned při první zmínce, divákovi méně zasvěcenému autor posléze napoví jednoznačněji. Čechova a jeho dramatické zásady připomíná i lovecká puška zavěšená na zdi, k níž se nikdo nehlásí – až to nakonec kupec Čelcov nevydrží a vystřelí, protože „na co by tam jinak byla“. Hlavní čechovovskou narážkou je ale zoufalé míjení zúčastněných postav, které soustavně touží po nesprávných věcech či nesprávném člověku, a teprve když se jejich touha může naplnit, uvědomují si, jaká iluze to byla. A všichni dohromady hledí k lodi na obzoru, která  nejede ani k nám, ani k nim,  jako zlověstné znamení, symbol života, který – stejně jako u Čechova – se vleče, ale roky utíkají.

Druhé jednání, odehrávající se v roce 1928, tedy uprostřed sovětského teroru, má poněkud fraškovitý nádech a je zajímavé především tím, jak se postavy „z lepší společnosti“ přizpůsobily a našly si svou skulinku v sovětském zřízení – to, že jde  v podstatě spíš o typy než postavy, podobnou proměnu umožňuje bez ohledu na to, jak moc či málo pravděpodobná by z historického hlediska byla.  Ze žvanivého, sebestředného intelektuála se stane referent pro kulturu, který nakonec skončí v gulagu v důsledku vlastní slabosti – a zbytků slušnosti. Naopak německý  inženýr původně v carských službách se  skvěle přizpůsobí bolševickému zřízení a ohání se „zájmy lidu“  skoro stejně, jako se někteří jeho krajané začnou za pár let ohánět čistotou rasy. Rázná, velitelská  kupcova žena je vedoucí leninského muzea a přihřívá se na výsluní Leninovy slávy vymyšlenými historkami, v nichž vystupuje jako jeho pravá ruka, neúspěšná herečka se stane bezskrupulózní hvězdou proletářského divadla (tahle proměna je mimochodem nejvěrohodnější), láskou zklamaná učitelka, horující pro výchovu lidu, skončí jako otrlá, cynická sekretářka nerozhodného stranického tajemníka. A do panoptika přibude nový typ – šplhounský, slabošský mladý básník „na objednávku“, který  píše, co se od něj čeká (nebo co se domnívá, že se čeká), a udává ze strachu, aby nebyl udán sám.

Třetí jednání se pak odehrává v devadesátých letech po pádu komunistického režimu. Pokud člověk ovšem čeká nějakou pointu, která by předchozí obrazy propojila a vysvětlila, čeká marně. Uvidí jen mafiánské, prvoplánové, odporné Rusko, v němž se postavy z minulých časů (ale i ty současné) potácejí jako Ahasverové a čekají na svou loď, ať už se jmenuje Leviatan nebo Potěmkin, která je odveze do vysněné Utopie, ať už jí říkají Konstantinopol nebo Amerika. I když voják, který na samém konci hlásí do vysílačky svému generálovi, že „Krym je náš“, je jasnou narážkou na současné dění, v tom předchozím panoptiku se  jakékoli poselství, které tím patrně mělo být vyjádřeno, ztrácí.  Naopak – o takový Krym, jaký Mrožek vykresluje, není co stát, a  tudíž se žádné otřásající prozření publika nekoná.

Hlavním hrdinou je, ač to tak původně nevypadá, Ivan Nikolajevič Zachedrinskij, „neurčitá osoba“, jak je charakterizován v seznamu jednajících postav, pokračovatel ruské tradice zbytečných lidí. Na počátku protivný intelektuál, žonglující s pojmy bez ohledu na logiku, posléze  referent pro kulturu, který sice má v rukou moc, ale nedokáže ji ani dostatečně rázně zneužívat, a proto špatně skončí. V posledním jednání je paradoxně tento zmoudřelý „strýček Váňa“ (ačkoli na počátku připomíná mnohem spíš profesora Serebrjakova) jedinou postavou z celé hry, která si ještě zachovala aspoň špetku cti a zároveň zdravého rozumu. Ivan Řezáč ho hraje tak, že se mu ono zmoudření postavené na zbytcích vnitřní slušnosti, většinu života dobře maskované slupkou, kterou si doba právě žádá,  dá velmi dobře věřit.

Největším objevem Lásky na Krymu pro mě osobně byl Tomáš Dastlík v roli poručíka Petra Alexejeviče Sejkina. Vlastně bych neměla mluvit o objevu – znala jsem ho už dřív „od Bezručů“,  jako  Heathclifa ve Větrné hůrce a samozřejmě v jeho nejproslulejší roli Oněgina –, ale  v Lásce na Krymu mě zaujal ještě trochu jinak, snad právě proto, že tady nešlo o roli vysloveně hlavní, ačkoli důležitou. Když si v levé části jeviště napjatě, nervózně, až hystericky pohrával s prázdným šálkem, nemohla jsem od něj odtrhnout oči, ačkoli hlavní děj se v té chvíli odehrával napravo. V Tomáši Dastlíkovi vidím herce z rodu Zdeňka Štěpánka, Jana Třísky a Borise Rosnera – těch, kteří  dokážou balancovat na úzké hranici mezi tragédstvím a přehráváním, skvělým hereckým výkonem a nevkusem. Je to hranice velice tenká a ne každý ji má na stejném místě – chápu, že v dnešní především filmové době není tenhle druh herectví tak docela v módě –, ale pro mě je právě tenhle vzácně se vyskytující  herecký typ původním důvodem, proč chodím do divadla a proč mu dám kdykoli přednost před filmem.

Závěr, který jsem si z Lásky na Krymu odnesla, byl celkem jasný, nejsem si ovšem jistá, jestli to autor (a inscenátoři) opravdu tak mysleli: že to melancholické, vyčpělé, ale ve světle následujících událostí vlastně idylické Rusko, jemuž se vysmíval Čechov,  bylo přes všechny své chyby lepší než cokoli, co přišlo po něm. 

 

Slawomir Mrožek: Láska na Krymu, Divadlo na Vinohradech. Překlad Josef Mlejnek, režie Juraj Deák, scéna Milan David, kostýmy Sylva Zimula Hanáková. Hrají:  Ivan Nikolajevič Zachedrinskij, neurčitá osoba: Ivan Řezáč. Taťana Jakovlevna Borodinová, učitelka: Markéta Frösslová. Alexandr Ivanovič Čelcov, kupec: Petr Rychlý. Matrjona Vasilijevna Čelcovová, jeho žena: Lucie Juřičková. Rudolf Rudolfovič Volf, železniční inženýr: Václav Jílek. Lili Karlovna Světlovová, herečka: Andrea Černá. Petr Alexejevič Sejkin, poručík: Tomáš Dastlík. Ilja Zubatyj, proletářský básník/Péťa: Jiří Maryško. Psáno z 1. reprízy 20. prosince 2014.

Autor: Veronika Volhejnová | neděle 21.12.2014 19:57 | karma článku: 10,77 | přečteno: 1048x
  • Další články autora

Veronika Volhejnová

Bez zákona, bez morálky

Je dnes vhodná doba hrát Dona Juana? A pokud ano, jak a o čem? Režisér Michal Lang v Divadle pod Palmovkou na tuhle otázku odpovídá poměrně jednoznačně: o všech drzých a bezohledných Juanech, kterých je kolem nás víc než dost.

22.10.2016 v 0:25 | Karma: 13,00 | Přečteno: 407x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Gala(ntní) Mozart

Do pražského Kongresového centra se na vážnou hudbu moc nechodí. I když – vážnou: on ten Mozart není tak úplně seriózní, ani když jde o dílo žánru "opera seria". A neztratí se ani v tom velikém neosobním sále.

12.12.2015 v 11:22 | Karma: 4,90 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Dva živly na jednom pódiu

Kdyby se charisma dalo zavřít do plechovky a prodávat, mohl si na včerejším koncertu Cecilie Bartoli a Rolanda Villazóna v pražském Obecním domě někdo nadělat pěkné jmění.

7.12.2015 v 9:53 | Karma: 5,87 | Přečteno: 200x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Opravdu Mrtvý dům

Uvedení poslední Janáčkovy opery Z mrtvého domu je od Národního divadla rozhodně dramaturgicky správný počin. Jestli ale současná inscenace Janáčkovi u publika pomůže nebo spíš ublíží, je otázka.

10.6.2015 v 8:52 | Karma: 8,55 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Veronika Volhejnová

Audience u královny Ivy I.

Dějiny od války po současnost v kostce, tak by se dala shrnout divadelní hra Audience u královny. Britská královna Alžběta II. v ní přijímá každý týden své ministerské předsedy, aby ji informovali o vývoji politické situace – což je na první pohled téma, které nemůže publiku mimo Británii nic říct. Až na ta nejslavnější jména (jako je třeba Margaret Thatcherová) český divák patrně britské premiéry znát nebude. Ale ono na tom překvapivě tak moc nezáleží, a největší zásluhu o to nemá autor.

9.4.2015 v 8:55 | Karma: 6,88 | Přečteno: 244x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 377x
Překladatelka, máma tří dorůstajících dětí a sveřepá milovnice divadla.

Seznam rubrik